Bailey                Mabey                Inne                MS-54                MS 22-80                DMS-65   

    BAILEY


Most Bailey'a to konstrukcja już legendarna, która zmieniła historię i nadal wpływa na całym świecie na transport i komunikację, często przerywane z różnych przyczyn, czy to przez działania człowieka czy siły natury.
           Most Bailey'a to przenośny prefabrykowany stalowy most kratownicowy, zaprojektowany do użytku przez wojskowe jednostki inżynieryjne do pokonywania przeszkód do rozpiętości 60 m. Jego budowa nie wymaga specjalnych narzędzi, ani ciężkiego sprzętu, a elementy mostu są wystarczająco małe, aby mogły być przewożone zwykłymi samochodami ciężarowymi, jednocześnie są to konstrukcje wystarczające mocne i stabilne aby mogły przenosić duże obciążenia np. przejazd czołgów.

Historia

        Donald Bailey - wynalazca tego typu mostu - w czasie II Wojny Światowej był cywilnym inżynierem w British War Office, który modelowanie mostów traktował jako hobby. Model który opracował zaprezentował swoim przełożonym, a ci dostrzegli w nim pewien potencjał i szybko wdrożyli prace nad projektowaniem i budową. Udoskonalaniem i produkowaniem konstrukcji zajął się elitarny Corps of Royal Engineers (Królewski Korpus Inżynierów) i po raz pierwszy most został zastosowany we Włoszech w 1943 roku.
Również Stany Zjednoczone dostrzegły geniusz tego rodzaju konstrukcji i zaczęły szybko produkować ją dla własnego użytku.
        Most Bailey'a jest uważany za doskonały przykład inżynierii wojskowej, a Donald Bailey otrzymał tytuł szlachecki za swój wynalazek, który nadal jest powszechnie produkowany i stosowany. 
           W pierwotnym projekcie jednak naruszał patent mostu Callender-Hamilton. Projektant tego mostu A.M. Hamilton odniósł się w związku z tym do Royal Commission for Awards to Inventors (Królewskiej Komisji ds. Nagród dla wynalazców). Most Bailey'a miał jednak więcej zalet w porównaniu z projektem Hamiltona.

            Konstrukcja

            To co czyni most Bailey'a tak udanym i wyjątkowym to jego modularna konstrukcja oraz fakt, że może być on montowany przy pomocy minimalnej ilości ciężkiego sprzętu, a głównie przez wyszkolone do tego celu grupy ludzi. Większość, jeśli nie wszystkie poprzednie projekty mostów wojskowych, wymagały użycia dźwigów do podniesienia wstępnie zmontowanych segmentów a następnie umieszczeniu ich na właściwym miejscu.
            Elementy mostu Bailey'a były wykonane ze standardowych stopów stali i były na tyle proste, że części wykonane w wielu różnych zakładach mogły być w pełni zamienne. Każdy pojedynczy element był stosunkowo lekki i mały, umożliwiając w ten sposób armii przenoszenie elementów i budowę mostów znacznie szybciej i łatwiej niż dotychczas. Wreszcie, modularna konstrukcja pozwalała inżynierom budować mosty o różnych rozpiętościach i nośności, podwajając lub potrajając ściany i piętra dźwigarów głównych, w zależności od potrzeb.


Schemat podziału mostu Bailey'a na elementy składowe.

            Podstawowy most składał się z trzech głównych części: pomostu konstrukcyjnego, dźwigarów głównych i pomostu uzupełniającego.
            Pomost konstrucyjny składał się z usytuowanych w poprzek mostu poprzecznic o szer. 5.8 m, z  długimi wiatrownicami zamontowanymi poniżej między nimi, tworząc kwadrat. Nośność mostu była zapewniana przez dźwigary główne czyli modularne kraty płaskie o długości 3 m umieszczanymi po bokach, wzdłuż osi jezdni. Belki podłużne umieszczane na poprzecznych były następnie kryte drewnianymi dylami tworząc w ten sposób jezdnię. Poźniej drewno zastąpiono pokładem stalowym, który był bardziej odporny na zniszczenia powodowane przez pojazdy gąsienicowe.
Tak zmontowane elementy tworzyły segment długości 3 metrów z jezdnią o szerokości 4 m. Kolejne segmenty łączono ze sobą za pomocą stalowych sworzni. 


Elementy składowe mostu Bailey'a.

           

            W celu zwiększenia nośności mostu można zwiększać liczbę belek poprzecznych i/lub kart płaskich w segmencie. Kraty można dodawać zarówno w poziomie - zwiększając liczbę ścian, lub w pionie – zwiększając liczbę pięter. W układzie 3/2 (trójściennym dwupiętrowym) most Bailey’a może być konstruowany do rozpiętości 60 m.


Podstawowe układy mostu Bailey'a.

            Przydatną cechą mostu Bailey’a jest jego zdolność do nasuwania tylko z jednej strony, tzn. pokonując przeszkodę wystarczający jest dostęp tylko do jednego jej brzegu. W tym systemie część początkowa mostu (kilka segmentów) jest nieco wychylona ku górze (i zabezpieczona wstawkami-klinami), jest to tzw. dziób montażowy. Pozostałe segmenty, na czas nasuwania, zmontowane są tylko z podstawowych elementów gdyż górna część pomostu (belki podłużne, dyle, krawężniki etc.) byłaby niepotrzebnym balastem. 
Most montuje się na uprzednio ustawionych w osiach rolkach, a następnie nasuwa się go nad przeszkodę za pomocą pojazdu, spycharki lub po prostu siły ludzkiej. Należy przy tym pamiętać o zabezpieczeniu konstrukcji przed utratą stateczności, czyli odpowiednio wyważyć część wysuwaną-wspornikową oraz część pozostającą po drugiej stronie przeciwwagi. Gdy konstrukcja jest już nasunięta należy, za pomocą lewarków, podnieść ją i usunąć tymczasowe rolki, a w ich miejsce wstawić łożyska stałe, lub w inny sposób zapewnić stabilne oparcie. Wtedy też można uzupełnić konstrukcję o pomost oraz, jeśli to konieczne,  inne dodatkowe elementy.


Schemat montażu mostu Bailey'a.

______________________________________________________________________________________________

            Historie o zbudowanych mostach Bailey'a podczas II Wojny Światowej są już legendarne.
Pierwszy przypadek wzniesienia mostu w czasie działań wojennych miał miejsce w Leonforte na Sycylii przez 3rd Field Company, Royal Canadian Engineers.
        W jednym z przypadków most przez rzekę Saar w wyniku ostrzału artylerii i czołgów został na tyle uszkodzony, że nie był w stanie przenosić obciążeń od przejeżdżających czołgów. Wówczas zamiast go demontować dobudowano dodatkowe piętro krat płaskich w osłabionych miejscach. W późniejszym okresie ta technika stała się tradycją dla zwiększania nośności mostu.

          Bailey przedstawił doskonałe rozwiązanie problemu zniszczonych mostów jakie niemieckie i włoskie armie pozostawiały po sobie wycofując się z frontów.
             Pod koniec wojny US Fifth Army i British 8th Army wybudowały ponad 3 tys. mostów Bailey'a na Sycylii i w samych Włoszech. Ogółem ponad 90 km mostów o średniej rozpiętości 30 m. Jeden z nich, zbudowany nad rzeką Sangro we Włoszech miał aż 343 m. Inny, nad rzeką Chindwin w Birmie miał aż 351 m długości.

Marszałek Bernard Montgomery w 1947 roku napisał:
Mosty Bailey'a miały ogromny wkład w zakończenie II wojny Światowej. Jeśli chodzi o moje operacje z (Ósmą Armią) 8th Army we Włoszech i (21 Armią ) 21th Army Group w północno-zachodniej Europie, nigdy nie mógłbym utrzymać szybkości i tempa walk bez dużych dostaw mostów Bailey'a.

______________________________________________________________________________________________

Ciekawostki dotyczące konstrukcji Bailey'a.


W 1956 roku zbudowana została 30 metrowa obrotowa wieża (wyrzutnia rakiet) w m. Woomera w Południowej Australii. Do budowy użyto segmentów mostu Bailey'a.

Jeden z mostów Bailey'a jest najwyżej położonym mostem na świecie. Znajduje się on w dolinie Ladakh pomiędzy rzekami Dras i Suru w Himalajach. Dolina leży na wysokości ok 5602 m n.p.m. Most ma długość ok 30 m i został zbudowany w 1982 r. przez Armię Indyjską. (źródło: http://www.didyouknow.org/bridges.htm)

_____________________________________________________________________________________________

          Obecnie system Bailey'a jest zastępowany coraz to nowszymi generacjami konstrukcji, które zape- wniają coraz większą nośność, trwałość czy są jeszcze lżejsze, bądź prostsze w montażu. Wiele firm na całym świecie przez cały czas zajmuje się udoskonalaniem, projektowaniem i wdrażaniem konstrukcji dla których system Bailey'a pozostaje wzorcem i ikoną modularnych mostów składanych.